Share |

Címkék

Címkefelhő

Gondolatblog

2010.08.17. 08:20 zaphodbb

A reklámok hatásáról és ellenhatásáról

Címkék: pszichológia gondolat kiadó szociologia katalogus 2010 2

Szeptemberben megjelenik

Reklámszociológia szöveggyűjtemény - írta és szerkesztette Virányi Péter

Vegyünk valamit, és ettől minden megváltozik. A reklámok a fogyasztást teszik a társadalom központi értékévé. Ha megveszünk egy árut, vagy igénybe veszünk egy szolgáltatást, akkor ezzel boldogságot és vágyainknak, álmainknak megfelelő életformát veszünk. Úgy érezzük, hogy boldogok leszünk, hiszen a boldogság ígéretével manipulálnak bennünket.

A módszerek finomodásával a reklámozás maga is külön szakmává nőtte ki magát, amelyben több különböző tudományág képviselteti magát, melyek közül az egyik a szociológia – egészen pontosan annak erre szakosodott ága, a reklámszociológia.

A kötet, amely a reklámszakma legkiválóbb elméleti és gyakorlati szakembereinek tanulmányait gyűjtötte össze, arra keresi a választ, hogy – a szociológiára támaszkodva – milyen eszközökkel dolgozik a reklám, hogy hatását elérje. A válogatás átfogóan és az egyetemi jegyzetekhez, szöveggyűjteményekhez méltóan, mégis színesen és érdekesen vezeti be az olvasót a reklámok zegzugos világába, úgy, hogy újszerűen körvonalazza a szociológia létjogosultságát ebben a különös kommunikációs térben. A könyvet ajánljuk a reklámszakma kutatóinak és gyakorlati szakembereinek, a kommunikáció- és médiatudomány oktatóinak és hallgatóinak, továbbá mindenkinek, aki érdeklődik a reklámok hatásmechanizmusa és pszichológiája iránt.

RÉSZLET

Utak, tévutak, hitek, tévhitek. A reklámok hatásáról és ellenhatásáról

A reklám szó latin eredetű, jelentése harsány kiabálás, ellentmondás. A reklám története során mindvégig hű maradt ehhez az eredeti jelentéséhez. (Mások szerint a szó francia eredetű, jelentése fizetett hirdetés.) Hozzánk német közvetítéssel került el. Azonban a mai német Werbungen, avagy a franciák publicity, az angolok Advertising szavai nem csak formailag távolodtak el az eredeti latin igétől. A reklám hasznára igen hamar rájöttek. A figyelemfelhívás igénye, mint a reklám egyik alapvető eszköze egyidős az emberiséggel. Gondoljunk csak az ősemberek által készített barlangrajzokra, sziklarajzokra, melyek tulajdonságaik alapján megfelelnek a mai modern reklámpszichológia által megfogalmazott, a reklám kommunikációs eszközeire vonatkozó sablonoknak.

A reklám történetileg több ezer éves tevékenység, már az ókori Egyiptomban is jelen volt. A papirusztekercs volt a közvetítő (médium), amikor egy ültetvényes kerestette eltűnt rabszolgáját. Ezen emlék a British Museumban található meg. Továbbá már egyes görög amforákra akasztott kis tábla is jelezte egyéb adatok mellett, hogy honnan származik az adott bor. Ezek akár mai borcímke őseinek is tekinthetőek. Egyre jobban terjedtek a „reklámtáblák”. A 15 000 lakosú Pompejiben például nem kevesebb mint 40 kisebb-nagyobb nyilvánosházra bukkantak, melyek falán a cégér látványosan hirdette az intézmény sajátos profilját. A feltárt pompeji nyilvánosházak (Lupanaresek) belseje is tele vannak a különféle, a felkínált szolgáltatásokhoz kapcsolódó falfestményekkel. (Hasonlóak voltak az arányok a korabeli Rómában is.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gondolatkiado.blog.hu/api/trackback/id/tr562227215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása