Share |

Címkék

Címkefelhő

Gondolatblog

2011.06.09. 11:30 zaphodbb

Zaj, forma és művészet

Címkék: ajánló pszichológia gondolat kiadó művészetelmélet fejezetek

Faludy Judit (szerk.): A tekintet szintaxisa

François Molnar válogatott tanulmányai

250 oldal, ár: 2900.- Ft

A tanulmánykötet François Molnarnak a művészetelmélet és az experimentális pszichológia határterületén végzett kutatásait bemutató publikációi közül válogat. Molnar 1947-ben telepedett le Párizsban, ahol a mozgalmas művészeti élet aktív résztvevője lett. 1958-tól megjelenő publikációi híven tükrözik az őt körülvevő szellemi irányzatok megtermékenyítő hatását. Kérdésfelvetései, kutatásai az esztétika, a pszichológia, az optika határterületén mozognak, és érzékeny kölcsönhatásban állnak mindazokkal a szellemi irányzatokkal, amelyek a 60-as és 70-es évek francia művészetében jelentkeztek (koncept art, op-art). A hatvanas-hetvenes évek aktuális zenei, fizikai, matematikai, szociológiai teóriáit a pszichológia és a művészet területére próbálta alkalmazni. Az eredmények feldolgozásában a legaktuálisabb matematikai újításokat használta fel (pl. a gráfelméletet). A kötetet a kortárs művészet és az esztétika iránt érdeklődők figyelmébe ajánljuk. Fekete-fehér illusztrációkkal, 17 percnyi filmet tartalmazó DVD-melléklettel.

RÉSZLET

FRANÇOIS MOLNAR ÉS VERA MOLNAR

Zaj, forma és művészet

Mi a forma?

A forma fogalma az emberi elme által alkotott, fejlesztett és manipulált gondolatok egyik legizgalmasabbika. Colin Cherry szavaival ez „a kevés hidak egyike művészet és tudomány között”.1 A ’forma’ kifejezés rendkívül széles jelentéstartalmát a számítógép- tudomány képviselői leszűkítették, azóta a forma nem más, mint a randomitás (véletlenszerűség) hiánya egy szervezett elemekből álló csoportozaton belül. Ennek köszönhetően a forma alapvető vonása – a randomitás hiánya – egy negatív tulajdonság. A számítógéptudósok megpróbálták meghatározni azokat a tulajdonságokat, amelyek megkülönböztetik a formát a randomitástól avagy a zajtól, amely ugyancsak egy meglehetősen komplex fogalom.

A zaj objektív definíciója: meghatározott elemek jól definiált paraméterek közötti random eloszlása. Ebből következően az elemek egy készletének Gauss-eloszlását, melynek átlaga m és varianciája v, fehér zajnak nevezzük. Több más „zajszín” is létezik, pl. szürke vagy rózsaszín. A zaj szubjektív meghatározása már korántsem ilyen egyszerű. A. Moles2 szerint Beethoven IX. szimfóniája zajjá válik, ha valaki azt akarja megérteni, amit a szomszédja mond, míg annak, aki e zenét hallgatja, a szomszéd jelenti a zajforrást.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gondolatkiado.blog.hu/api/trackback/id/tr282970101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása