Egyik személyes kedvencemről: Mátyás Győző: A látszat birodalma - David Fincher mozija könyvről jelent meg tegnap igen pozitív recenzió a Tollal.hu oldalán. A recenzió elolvasható itt vagy ide kattintva a Tollal.hu-n.
"Mátyás Győző ebben a munkájában a híres amerikai rendező David Fincher műveit elemzi.
Fincher azok közé a ritka rendezők közé tartozik akit a nézők, a kritikusok és a szakma is elismer. Az ő filmjeit elmezi kronológikus sorrendben a szerző. A filmek tanulmányozása konzevatív módszerrel történik, a szereplők, a történet és a jelenetek sorba állításával. Ennek ellenére Fincher egész mukásságára jellemző posztmodern vizsgálata az egész dolgozatot végig kíséri.
A szerző felhasználja a művészetszociológiát, esztétikát és filozófiát és társadalomtudományt is a munkájához. Az új filmtípus, mely a művész és közönségfilm határmezsgyéjén mozog a kilencvenes évek végére alakult ki, és az ezredforduló egyik legismertebb és legelismertebb rendezője az új jelenségnek tökéletesen megfelelő filmeket készített.
A Hetedik, a Harcosok Klubja, vagy A Zodiákus mind a kritika mind a közönség kedvencei. De a Játsz/mának is komoly rajongótábora van, és a legújabb Benjemin Button különös élete című filmet meg egyenesen „katartikus hatasú filmnek" nevezi az elemző. A filmek leírásai úgy is élvezhetőek, hogy ha az olvasó nem látta még őket, vagy ha látta, akkor élvezetes élmény felidézni a jeleneteket. A szerző felhívja a figyelmünket, hogy a filmeket összeköti a katasztrofizmus és a fogyasztói társadalom komoly kritikája és a posztmodernre nagyon jellemző irónikus szemlélet.
A legfőbb jellemzőjük pedig az én elidegenedésének és szorongásának ábrázolása. Az összes tárgyalt film arra a meggyőződésre épül, hogy az én nem egy pontosan meghatározható, születésünkor kapott létező, hanem folyamatosan változik és a társadalmi, szociólógiai, lélektani összetevők eredménye. Ezért a személyiség meghasadása visszatérő eleme a tárgyalt filmeknek és ennek a mélyreható, filozófiával erősen átítatott elemzésnek is."